tisdag 21 juli 2009

so far so good...

Hittills är dagen riktigt hyfsad. Har inte ätit något onyttigt än, men det lär det väl bli hos mormor ikväll. Hon ringde och sköt på middagen en halvtimma så hon skulle hinna ut i skogen innan.
Jag tror det vankas blåbärspaj på gott och ont. Men jag tror jag tänker äta den utan dåligt samvete om jag inte äter nåt annat förbjudet idag. Och det ska jag ju inte.

Vi har varit ute och målat upp allt rött vi hade stående och det är som om en sten har lyft från mitt hjärta. Dessutom föll en stor igår kväll då vi pratade lite om saker som gnager mig, som jag tycker är jobbiga.
Sen blev det myskväll med film och annat mys, så nu känner jag mig mycket mer lugnare och tillfreds.
Bra så.

Jag läser bloggar om hurtiga människor som tränar både det ena och det andra när det slår mig att jag faktiskt skulle ha tid att ge mig ut och springa nu om jag ville. Men jag vill inte. Jag orkar inte. Tror jag behöver lite vila också. Det är så stressigt med hela grejjen med husbygget och att bo här, så jag måste nog faktiskt vila lite.
Bara jag äter någorlunda vettigt så tycker jag faktiskt att det är helt okej..

Jag vet ju av erfarenhet att det inte kommer funka att gå på nån "diet" (GI, Lchf, viktväktarna osv), jag gillar mat alldeles för mycket. Min metod ska vara att äta sundare, mindre, och att tänka efter INNAN jag stoppar nåt i munnen.
Jag vet att jag tjatar, men jag måste verkligen jobba på det här, och pränta in det i min skalle.
Vissa dagar går det jättebra, andra inte alls.

Ett av mina "problem" (ja, jag vet ju att jag inte är överviktig egentligen. Jag är ju helt normalviktig, men inte riktigt nöjd med mig själv!) är att jag äter när jag är uttråkad. Alltså behöver jag fundera på vad jag kan göra istället för att äta när jag har tråkigt. Dessutom äter jag när jag är ledsen. Då tycker jag att allt är skit samma, och att jag kan svulla för att det är synd om mig, och så förstör jag hela veckans arbete.

Ett annat problem är att jag har svårt att säga nej när nån bjuder, även om jag inte är ett dugg sugen.

Så för att summera:

Mina problemområden:
  1. Tröstätning.
  2. Sysselsättningsätning. (dessa 2 hör ofta ihop)
  3. Svårt att säga nej och stå på mig.
Saker att träna på:
  1. Ha nyttigare saker hemma som jag kan tröstäta, alternativt klura ut ett sätt att må bättre på utan att äta. I dagsläget har jag ingen aning om vad det skulle kunna vara.
  2. Skaffa karaktär nog att sluta vara så lat och hitta på saker när jag är uttråkad.
  3. Bli bättre på att säga till folk att jag försöker leva nyttigare. Men kanske inte säga att jag försöker gå ner i vikt. Det verkar nästan förolämpa folk och gör att jag får svar i stil med "men du är ju redan smal" eller "du ska inte gå ner i vikt" och då nästan skäms jag och äter allt dom erbjuder plus lite till för att visa att jag är nöjd med mig själv (vilket jag ju inte är!)
Jag blir så trött på mig själv ibland.
Men det känns faktiskt som om det här kan funka. Tjata tjata tjata och skriva skriva skriva saker som ingen får läsa.
Vi kan väl kalla det Dagboksmetoden!

Inga kommentarer: