söndag 19 juli 2009

Reflektion och självrannsakan

1. Vad är ditt/dina mål?
Jag vill ha en platt(are) mage, väga nåt med en 5a i början, bli starkare och piggare. Känna mig mer nöjd och mindre misslyckad. Vara stolt över mig själv.

2. Vad är problemet?
Jag själv är problemet. Jag är för lat, har för dålig karaktär och ger upp alldeles för lätt.

3. Hur mår du?
Ibland jättebra, ibland precis tvärtom. Livet är vanligtvis svart eller vitt för mig, väldigt sällan i gråzonen.
Förhoppningsvis gillar jag mig själv lite mer om jag kan bli i lite bättre form. Jag känner liksom inte att jag är speciellt bra på något.

4. Hur vill du må istället? Mindre ångest, mindre dåligt samvete, mindre skuldkänslor. Jag vill vara stolt över mig själv och känna att jag kan åstadkomma saker.

5. Hur skulle du må om du uppnådde ditt/dina mål?
Jag skulle önska att det blev som jag just beskrev, men om jag fick en bråkdel av det får jag väl vara nöjd. Men jag tror att jag skulle få mycket bättre självförtroende och känna mig lugnare.

6. Vad hindrar dig?
Att jag bor med mina svärföräldrar delvis. Att jag bygger mitt hus och aldrig har någon fritid delvis. Men mest att jag inte har järnviljan. Bara periodvis.

7. Vad behöver du för verktyg för att lyckas?
Jag skulle nog egentligen behöva en kompis som vill samma sak, så att man kan peppa varandra. Men ett eget hushåll där jag kan bestämma maten samt lite fritid att träna på skulle underlätta.

8. Vilka verktyg kan du ge dig själv och vilka måste du be andra om?
Viljan är jag den enda som kan skaffa mig. Det kan ingen annan ge mig. Jag har svårt för att be om hjälp och erkänna mig svag, men jag måste nog be Jonne om uppmuntran och peppning.

9. Hur ska du göra för att uppnå ditt mål?
Jag ska som sagt prata med Jonne, samt berätta för andra i min närhet att jag försöker bli hälsosammare. Jag ska läsa bloggar om andra som försöker gå ner i vikt, och jag ska skriva mycket i min egen. Jag ska försöka tänka efter innan mer. Är jag verkligen sugen på det här? Måste jag verkligen äta mer? Jag får börja med små förändringar i vardagen eftersom jag inte har möjlighet för några större just nu.

10. Vad behöver du göra NU och vad kan du göra på sikt? (När gör du vad?)
Nu: Reflektera, planera, göra listor, sätta upp små mål och utmaningar för mig själv, gå till jobbet när möjlighet finns.
Sen när huset är klart: Laga nyttigare mat, börja jogga igen, hitta andra sätt att motionera.

Inga kommentarer: