lördag 12 februari 2011

Lördagmorgon

Världens kanske finaste ord.
Jag älskar lediga lördagsmorgnar. Vakna i lugn och ro, äta lyxfrukost i lugn och ro, läsa tidning i lugn och ro, dricka latte i soffan med datorn i lugn och ro, osv..
Sitter och försöker få besked om en eventuell dejt med några kompisar ikväll så vi kan planera vår dag.

Här skiner solen idag och snön ligger gnistrande vit. En perfekt dag för en långpromenad, så det tänker vi ge oss ut på om nån timme.
Annat var det igår. Inga vägar var ordentligt plogade och vi fick pulsa ut till bilen i 2 och en halv decimeter nysnö på morgonen.
Jag vågade inte ta bilen så jag åkte med Jonne som släppte av mig på busshållplatsen utanför sitt jobb. Eftersom vi var lite sena och han hade ett möte hann han inte skjutsa mig.
Inga problem tänkte jag. Jag har ju gott om tid på mig så jag kan ta bussen. Den är säkert försenad men jag har ju gott om tid på mig som sagt.

När jag stått där i snålblåsten i 10 minuter får jag ett sms från en jobbarkompis om att all busstrafik är inställd på grund av vädret.
Från Jonnes jobb till mitt jobb är det ungefär en timmes promenad i vanliga fall. Nu var det oplogat och snöstorm.
Efter 25 svettiga minuter av pulsande i snödrivorna i vägkanten får jag i alla fall tag på en taxi så jag sladdade in utanför jobbet (bokstavligen) 8 minuter försenad, genomblöt upp till knäna och med snö i handväskan.
Ibland gillar jag inte vintern så mycket faktiskt.

Då är det bättre såna här dagar då världen ser ut som på vykort. I alla fall tycker jag det nu när jag sitter i min sköna soffa och tittar ut på det.
Jag återkommer efter promenaden.

Inga kommentarer: