tisdag 28 oktober 2008

Till Kristine

Tydligen är jag en smula trög ibland, för jag lyckades missa Kristines kommentar till mitt funderande om satsumas i plural.
Tack för det, nu slipper jag ligga vaken om nätterna och fundera! :)

Jag fick i gengäld en klurig fråga tillbaka, nämligen vad gröt heter i plural.
Detta är vad jag har lyckats snoka fram:

Böjningar av gröt Singular Plural
utrum Obestämd Bestämd Obestämd Bestämd
Nominativ gröt gröten grötar grötarna
Genitiv gröts grötens grötars grötarnas

Nu gäller det bara att komma ihåg vad utrum, nominativ och genitiv betyder.
Men det kanske Ellen kan förklara för mig. Du läste ju svenska typ nyss :)

Grötars låter förresten som en snäll svordom.
"Grötars! Jag glömde ju köpa mjölk i affären!"

1 kommentar:

Ellen sa...

Hm.. nä Ellen lägger inte sånna onödiga ord "på huvudet", jag säger som jag säger i skolan: man kan alltid googla det sen om man behöver.. ;-)