tisdag 1 maj 2012

Så här i efterhand...

Tänkte jag skulle sammanfatta detoxen. Behövde bara några dagar att fundera över saker och ting.
I slutet var jag ganska trött på den, att den tog så mycket tid. All planering, och att inte få äta vad jag ville gjorde mig lite sur och trotsig.
Men jag höll ut. 10 hela dagar. Nästan så jag blir lite stolt över mig själv.
Dock har ingenting jag ätit nu efteråt varit såååå jävla gott som jag förväntade mig, och jag är aldrig riktigt nöjd i kroppen. Bättre än så kan jag inte uttrycka mig.
Det må ta mycket tid och massa planering att äta sunt, men jag tror att det ändå är värt det i slutändan.
Det var hemskt skönt att slippa alla blodsockerdippar, och att aldrig vara desperat-jävla-skithungrig när jag kom hem från jobbet.
Men jag vill träna. Det orkade jag inte riktigt under detoxen. Dock gick jag ned 2 kilo under 10 dagar. Förmodligen i vatten och muskler.
För att sammanfatta:

BÄST MED DETOX:
  • Jämn blodsockernivå.
  • Aldrig sötsugen.
  • Glad mage.
  • God mat.
  • Jämnt humör för att vara jag.
SÄMST MED DETOX:
  • Jobbigt med all planering.
  • Trist att äta olika mat här hemma.
  • Inget utrymme för spontanitet.
  • Ingen träning.
Så jag tänker såhär inför framtiden, i mitt "nya", en smula förbättrade liv.
  • Jag tänker börja träna igen. Minst 2 pass i veckan, gymmet och/eller jogging.
  • Grötfrukost på mornarna. Iallafall i veckorna, men just nu lutar det åt helgerna också.
  • Försöka äta grönsaker till alla måltider.
  • Nyttiga mellanmål för att förebygga blodsockerdipparna. Kokt ägg, frukt, grönsaker eller lite nötter.
  • Lite mer strukturerade helgmåltider. Äta lunch även på helgen.
  • Inte dricka kaffe till vardags utan endast vid enstaka tillfällen. Grönt eller rött te till vardags. Kaffeabstinenshuvudvärken var inte att leka med.
Ja. Typ så. Kommentera gärna om det är nåt som är oklart eller nåt ni vill tipsa om.

Inga kommentarer: